Designtips - hur man lägger in en header

Datum: 2011-03-19 | Tid: 13:57:32
Jag fick en fråga om att jag skulle visa hur man lägger in en header:

Självklart kan jag det!
Såhär gör du:

1. Gör en bild i ett bildprogram som t.ex. (photoshop, photoscape 3.5). Photoshop kostar pengar men om du vill ha photoscape 3.5 kan du klicka HÄR för att ladda ned det!
Tänk på att du måste kolla bredden på din wrapper (alltså bloggens bredd) innan du gör bilden så att den blir i
rätt storlek! (det gäller bara om du ska ha headern över hela din blogg, annars kollar du på content). Content är bredden där inläggen syns.


2. Ladda nu upp bilden på din blogg

Kom ihåg att bredden är viktig eftersom att den ska täcka (i det här fallet) din wrapper! om du t.ex. har en wrapper som är 916px; bred måste du ladda upp bilden i bredden 1000.

3. När du har laddat upp din bild i rätt storlek klickar du på bilden som jag visar här nedan.


4. Nu ska du kopiera texten som jag visar här nedan.


5. Gå nu in på din stilmall och klistra in bilden där jag har gulmarkerat här nedan, (det översta).

Där det står: 600px; ska du skriva hur hög din header är.
Ibland kan det stå "widht: 700px; där ska du skriva hur bred din header är.

6. Tryck sedan på..

och ändra tills det blir bra!

Svårare än så är det inte, om du har någon fråga är det bara att ställa den till mig!



Kommentera/Kommentarer
Postat av: elin

jag igen :)



vilken stilmall har du ? :)

2011-03-19 @ 18:07:16
Postat av: elin

kan man göra det i picasa 3 ? :)

2011-03-19 @ 18:07:39
URL: http://elinohrn.devote.se
Postat av: Elsasfoto (allt till allt)

Var roligt att du är med i veckans blogg/ar! Lycka till :D

2011-03-19 @ 18:36:23
URL: http://elsasfoto.webblogg.se/
Postat av: elin

ursäkta men kan du logga in på msn behöver snacka header- design snack :)

2011-03-19 @ 19:32:06
Postat av: anonym

asså på min blogg så är headern jääätttee stor! det är nog bara för själva bilden är stor, men det var inte det jag skulle säga. det är såhär: om man tar temat fashion, då kan man byta header annars står det typ div före :S svara helst i ett inlägg :)

2011-03-19 @ 22:14:19
Postat av: E L I N

sv: tack, desamma!

2011-03-20 @ 13:03:01
URL: http://aphotostory.blogg.se/
Postat av: Anonym

det funkar inte har provat 100 gånger

2011-04-04 @ 18:05:15
Postat av: Gabriella

Jag testade och försökte att använda en vanlig bild till header på det sättet som du beskrev i inlägget. Men det funkade inte. Är det för att jag inte hade gjort bilden i ett bildprogram? Om inte vad är det jag gör fel?

Snälla svara! <3

2011-07-07 @ 16:46:04
URL: http://bellaemmae.blogg.se/

...
...
Kommentera här

Namn
Kommer jag tillbaka?

E-postadress: (bara jag som ser)

Hemsida/Bloggadress

Vad har du på hjärtat?

Tack för din kommentar!

Trackback